Sunday, February 21, 2010

Perhilitan must walk the talk!! (Urutan Cakar Harimau)







Saya menulis dengan penuh rasa tanggungjawab untuk melihat generasi akan datang mampu untuk menykasikan hidupan liar bebas di hutan hujan, dan bukanya hanya dpat di lihat di zoo atau taman2 haiwan sahaja.

Membaca laporan berita bertarikh 7 feb 2009, “pencari Petai terselamat dalm serangan Harimau” amat mengisafkan saya, betapa jerit payah seseorang mencari rezeki demi sesuap nasi. hati saya berdetik, jika pertembungan antara manusia dan haiwan buas di hutan, dalam kebnyakan kes, harimau contohnya akan lari bila berhadpan dengan manusia. Dan Yok Meneh yang kononya sedang mencari petai di Hutan Simpan Bukit Tapah ialah seorang orang asli..he should know better!! Dia tahu selok belok di hutan, dan dia tahu bahawasanya harimau tidak akan menyerang manusia kecuali harimau itu terlalu tua atau pun tercedera. Menurut kerpercayaan orang asli, (ini telah diberitahu oleh serang orng asli), harimau tidak akan memakan manusia kerana harimau percaya yang dia akan mati jika memakan daging manusia.



“orang Asli Fights off tiger with rock”, begitulah tajuk muka depan the star, tarikh yang sama. Selang sehari 2 kemudian, kebenaran terbukti apabila PERHILITAN menjumpai bangkai seekor harimau belang dengan kesan tembakan dan bekas sumpitan orang asli, manakala sebelah kaki depan nya yang telah terputus masih lagi berada di dalm jerat. Serta merta perasan saya bercampur baur, sedih melihat seekor harimau yang begitu cantik, dibunuh sedemikian kejam. Adalah satu tindakan yng memalukan bagi Yok meneh, kononya ingin menjadi hero dengan melawan harimau, rupa rupanya, dia yang sengaja mencari nahas, di kelar bahagian belakang ketika cuba membunuh haiwan tersebut. Rasakan Cakaran Harimau yang sebenar, selama ini mungkin dia hanya menikmati urut cakaran harimau dari isterinya yang juga tak tahu malu berposing sambil bercerita kehebatan suaminya melawan harimau ketika ditemu ramah wartawan. Sekarang, malu pun dapat, sakit apatah lagi, ikut ikut kan hati, kalau saya yang menjadi Dr, mahu saja di biarkan Yok Meneh menderita biar dia rasa deritanya harimau tersebut mati. Sendiri cari nahas, sendiri tanggug.



Cuba kita fikirkan, jika dia berjaya membunuh harimau tersebut, kemunkinan besar dia tidak akan tertenagkap, dan dia akan terus menjadi penjenayah alam sekitar dengan megambil upah meburu dan menjerat haiwan haiwan liar terus menerus..selagi belum ditangkap penguasa . god knows dah berapa bnyak haiwan liar telah tumbang dijerat, di bunuh oleh beliau. Ini bari satu kes. Kes2 yang kita tak ketahui, yang tidak dilaporkan? Yang ditutup sebelah mata?



Sekarang, terpulang lah pada Perhilitan jika benar2 kerajaan memendang serius perkara tersebut, sila lah mengambil tindakan dengan mendakwa yok meneh berserta dengan orang orang yang mengupah beliau. Jika tidak kerana byaran yang lumayan, yok meneh tidak akan sanggup merisiko kn nyawanya memburu harimau. Jika tidak, benarlah seperti apa yng dilaporkan oleh National Geogrpahy Society dalm interviewnya bersama bekas penyeludup besar haiwan liar, Anthony Wong, yang juga digelar The lizard king.( read this famous book, the Lizard King n you will get the pictures how it was done )Beliau telah dintangkap oleh pasukan anti penyeludup ahiwan liar dari U.S, setelah dijerat oleh mereka berbulan bulan lamanya.



Menurut beliau, kegiatan penyeludupan ini telah di sokong oleh orang orang atasan di Perhilitan, yang mana seperti biasa dakwaan tersebut dinafikan oleh Perhilitan. Mengikut logik akal fikiran, mana mungkin seseorang boleh terlepas di lapangan terbang dengan menyeludup bukan seekor dua, tetapi berjenis jenis reptilia terancam dengan menaiki pesawat, jika tidak dilindungi oleh seseorang yng betul betul berkuasa?

fikir2 la..

No comments: